TANIM Yolcu veya yük taşıyan hava taşıt aracını (helikopter ve uçağı) kullanan kişidir.
GÖREVLER
Uçuş programında belirtilen görevin özelliğine göre gerekli hazırlıkları yapar, harita ve raporları inceleyerek uçuş planı hazırlar,
Yakıt ve zaman hesaplamaları yapar, iniş meydanı ve yedek meydanların özelliklerini raporlardan inceler,
Uçuştan belli bir süre önce hava meydanında bulunarak hava durumunu inceler, kısıtlayıcı faktörlere göre uçuş planını gözden geçirir ve uçuş planını ilgili birime verir,
Kalkış saatinden önce uçağın yanına gelerek uçuş ekibini kontrol eder, teknik donanımların uçuşa hazır olup olmadığını inceler,
Uçağın yüklenmesini kontrol eder,
Kalkış zamanına uygun olarak uçuş kulesinden telsizle izin alıp motoru çalıştırır ve bütün teknik kontrolleri yapar,
Kalkış, rota, alçalış ve inişleri planladığı şekliyle ve zorunluluk halinde gerekli değişiklikleri yaparak uygular,
İniş sonu uçağı park edip, emniyete aldıktan sonra görevini tamamlamış olur.
KULLANILAN ALET
VE MALZEMELER
Uçak pilotu ise; uçaklar (jet, yolcu vb.),
Helikopter pilotu ise; helikopterler,
Uçak veya helikopterin içindeki donanımlar (Uçuş cihazları, lövye, telsiz, iniş takımları vb.),
Teknik yayınlar, hava durumu ve havaalanına ilişkin raporlar,
Hava Aracı ve içindeki faal donanımlar,
Uçak Teknik Kitabı,
Pilot El Kitabı,
Kontrol Listesi (çeklist)
Havayolu veya Fiziki haritalar.
MESLEĞİN GEREKTİRDİĞİ ÖZELLİKLER
Pilot uçuş görevine fizyolojik ve psikolojik olarak hazır olmak zorundadır. Bu nedenle dinlenme ve beslenmesine dikkat etmelidir.
ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI
Pilotlar uçuş öncesinde bilgi almak amacıyla uçuş ofislerinde, uçuş sırasında ise uçak idare kabininde görev yaparlar. Özellikle uçuşta gürültülü bir ortam söz konusudur. Pilot çalışırken uçuş mühendisleriyle, teknisyenlerle, hosteslerle, hava trafik kontrolörleri ve meteoroloji görevlileri ile iletişim halindedir.
MESLEK EĞİTİMİ
MESLEK EĞİTİMİNİN VERİLDİĞİ YERLER
ÖN EĞİTİMDE BAŞARILI OLUNMASI GEREKEN DERSLER
MESLEK EĞİTİMİNE GİRİŞ KOŞULLARI
Hava Harp Okulu, Kara Harp Okulu, Türk Hava Yolları, Türk Hava Kurumu, Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksek Okulu giriş şartları aşağıda verilmiştir.
a) Hava Harp Okulu; Türk Hava Kuvvetleri´nin subay kaynağını oluşturur. Okula her yıl "Hava Pilot Adayı Subay" yetiştirilmek üzere komutanlık tarafından saptanan miktarda kız ve erkek öğrenci alınmaktadır. Okul yatılı ve parasızdır, okula girişten mezun oluncaya kadar öğrencilerin yeme, yatma, giyim ve her türlü eğitim-öğretim masrafları devlet tarafından karşılanır. Öğrencilere ayrıca sınıflarına göre harçlık verilir. Hava Harp Okulu öğrencilerini Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) puanına göre almaktadır. Okulun giriş şartlarıyla ilgili diğer bilgiler Ek 1´de sunulan fotokopide yer almaktadır.
b) Kara Harp Okulunda dört yıllık lisans düzeyinde bir eğitimle; Kara Kuvvetlerine bütün sınıflarda (Deniz Piyade ve Deniz İstihkam sınıfında, Hava İstihkam sınıfında, Jandarma sınıfında) subay yetiştirilmektedir. Kara Harp Okulu yatılı ve parasızdır. Okula girişten mezun oluncaya kadar öğrencilerin yeme, yatma, giyim ve her türlü eğitim-öğretim masrafları devlet tarafından karşılanır. Öğrencilere ayrıca sınıflarına göre harçlık verilir. Kara Harp Okulu öğrencilerini Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı (ÖSS) puanına göre almaktadır. Okulun giriş şartlarıyla ilgili diğer bilgiler Ek 2´de sunulan fotokopide yer almaktadır. 1992-1993 Eğitim-Öğretim yılından itibaren bayan öğrenciler de Kara Harp Okuluna kabul edilmeye başlanmıştır.
c) Türk Hava Yollarında (THY);Üniversitelerin Elektrik, Elektronik, Makine, Uçak ve Bilgisayar Mühendisliği, Matematik, Fizik, Kimya, Endüstri Mühendisliği bölümlerinden birinden mezun olmak,
şartıyla öğrenciler alınıp yetiştirilmektedirler.
THY’na Yurtdışı ve Yurtiçinde eğitilmek üzere “Pilot Adaylarında” aranan şartları belirten bilgiler Ek: 3’te sunulmuştur.
d) Türk Hava Kurumu; kendi pilot ihtiyacını karşılamak için gerekli gördüğü zamanlarda basın kanalıyla duyuru yaparak "Kadrolu Pilot Eğitimi" için pilot adayı almakta, Türk Kuşundaki 1,5 yıllık eğitimi başarıyla bitiren adaylar pilot olarak kurum kadrosuna katılmaktadırlar. Bunun için;
e) Özel Pilot Eğitimleri için,
18 yaşından gün almış olmak,
Asgari lise mezunu olmak,
Sivil Havacılık Kurumunun belirlediği hastanelerden uçuşa kayıtlı sağlık raporu almak,
İyi hal sahibi olmak,
Mesleğe yönelik uçuş eğitimleri için iyi derecede ingilizce bilmek.
f) Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu Pilotaj bölümü ise; Öğrenci Seçme Sınavı´nı (ÖSS ) kazanan öğrencilerden bu bölümü isteyenlere özel yetenek sınavı açmaktadır. Ayrıca sınavı kazanan öğrencileri Üniversitenin sevk edeceği tam teşekküllü resmi bir hastaneden bu mesleği uluslararası standartlarda yürütmeyi engelleyecek fiziki, ruhsal ve bedensel engelleri olmadığını belgeleyen rapor almaları gerekmektedir. Sivil Havacılık Yüksekokulu Pilotaj bölümüne uçuş eğitimi almak için giriş ve verilen eğitimin akademik olarak planlanan programı ve ders içerikleri konusunda detaylı bilgilere www.anadolu.edu.tradresinden ulaşılabilir. Havacılık şirketleriyle veya şahsi olarak müracaat eden kişilerle sözleşme yapılarak okulun kadro ve iş yükü durumuna göre SHYO örgün örgecilerine uygulanan eğitim standardı ve prosedürleri uygulanarak Teorik, Sentetik ve Uygulamalı Uçuş Eğitimi verilir.
EĞİTİMİN SÜRESİ VE İÇERİĞİ
Kara ve Hava Harp Okullarında lisans eğitiminin süresi 4 yıldır. Pilot adayı öğrenciler bu süre içerisinde uçuş eğitimine de tabi tutulmaktadırlar.
Türk Hava Yolları´nda ve Türk Hava Kurumu´nda 4 yıllık üniversite mezunu öğrencilere yaklaşık 1,5 yıl süren uçuş eğitimi yaptırılmaktadır.
Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulu Pilotaj bölümünde eğitim süresi 1 (bir) yıl ingilizce hazırlık dil eğitimi olmak üzere toplam 5 (beş) yıldır.
Pilot yetiştirilmesine yönelik programlarda; Hava Hukuku ve ATC Prosedürleri, Uçak Genel Bilgisi, Uçuş Performansı ve Planlama, İnsan Performansı ve Limitleri, Seyrüsefer, İşletme Prosedürleri, Uçuş Prensipleri, Haberleşme Usulleri, Havacılık Tıbbı, Trafik Kontrolörlüğü Kuralları, Hava Alanı Koşulları-Yapısı, Motorlar, Uçak Elektriği, Hava İngilizcesi, Meteoroloji, Uçak Teorisi, Uçak Tesisat ve Teçhizatı konularında eğitim verilmektedir.
EĞİTİM SONUNDA ALINAN BELGE-DİPLOMA VE UNVAN
Harp okullarındaki eğitim sonunda "Pilot" unvanı ve "Harp Okulu Diploması"alınır.
Türk Hava Kurumunca pilotlara verilen lisans ve sertifikalar şunlardır:
PİLOT LİSANSLARI:
A)Uçak Kategorisi
Hususi Pilot Lisansı (PPL),
Ticari Pilot Lisansı (CPL),
Hava yolları nakliye pilotu lisansı (1500 saat).
B) Planör Pilotu Lisansı.
SERTİFİKALAR
Aletle uçuş sertifikası,
Uçuş öğretmenliği sertifikası (Türk Hava Kurumu personeli için),
Çok motor tip sertifikası,
Hususi pilot lisansı için 50 saatlik uçuş eğitimine katılmak gerekir.
Ticari pilot lisansı için ise 240 saatlik uçuş eğitimine katılmak gereklidir. Ancak; eğer kişi 24 saat çalışacaksa 65 saatlik de alet sertifikası alması gerekmektedir.
Hava yolları nakliye pilot lisansı alabilmek için 1500 saat uçuş yapmak gerekmektedir.
ÇALIŞMA ALANLARI VE İŞ BULMA OLANAKLARI
Pilotların iş bulma olanakları oldukça fazladır, bu nedenle de işsiz kalma riskleri düşüktür.
Türk Hava Yolları pilotu "Ticari Pilot Lisansı"yla uçabilir. 2 pilotla uçurulması gereken bir hava yolu uçağında 2. Pilot olarak görev alabilmek için Ticari Pilot Lisansı ve Aletle Uçuş Sertifikası´na sahip olmak gerekir.
Anadolu Üniversitesi Pilotaj Eğitimi programını bitirenler Ulaştırma Bakanlığı´na bağlı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü´ne bağlı kuruluşlarda veya özel havacılık şirketlerinde görev alabilirler. Pilotlar; yük ve yolcu taşıyan uçaklar yanında ilaçlama veya keşif gibi amaçlarla kullanılan uçakları ve helikopterleri de idare ederler.
Özel havacılık şirketlerinde ve yabancı hava yolu şirketlerinde görev alabilirler.
Türk Kuşu pilotları ise; Uçuş Öğretmenliği, Zirai İlaçlama ve Orman Yangını Söndürme faaliyetlerinde bulunurlar.
EĞİTİM SÜRESİNCE VE EĞİTİM SONRASI KAZANÇ
Askeri okullar yatılı ve parasız eğitim yapmaktadır. Okula girişten mezun oluncaya kadar öğrencilerin yeme, yatma, giyim ve her türlü eğitim-öğretim masrafları devlet tarafından karşılanır. Öğrencilere ayrıca sınıflarına göre harçlık verilir.
Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulunda ise öğrenciler burs alabilir, Kredi Yurtlar Kurumu´nun vermiş olduğu öğrenci kredisinden yararlanabilir.
Anadolu Üniversitesi Sivil Havacılık Yüksekokulundaki eğitimlere dahil olmuş öğrenci/pilot adayları eğitim süresince özel havacılık şirketler adına okuyabilirler.
Türk Hava Yolları´nda öğrencilere harçlık verilmektedir.
Türk Hava Kurumu´nda ise Amatör Pilot lisansları alabilmek için öğrenciler Türk Hava Kurumu’na her uçuş eğitimi saatine dolar kuru üzerinden ücret ödemek zorundadır. Ücret uçak tiplerine göre değişmektedir. Kadrolu pilot eğitimi için Türk Hava Kurumu öğrencilerinin yeme, yatma vb. masraflarını karşılayarak ayrıca kişinin öğrenciliği süresince öğrenci harçlığı, uçuşa başladığında da uçuş parası adı altında bir ek ödeme yapılmaktadır.
EĞİTİM SONRASI
Askeri pilot yaklaşık asgari ücretin 10 katı, THY pilotu 20 katı, THK pilotu ise 4 katı net ücret almaktadır.
MESLEKTE İLERLEME
Yardımcı pilotluktan ikinci pilotluk ve kaptan pilotluğa yükselirler (uçuş ve çalışma süresine bağlı olarak).
Pilotluk görevini tamamlayanlar havacılık şirketlerinde veya kurumlarında idari görev yapabilirler.
BENZER MESLEKLER
EK BİLGİLER
SORUMLULUK
Uçağın bakımının eksiksiz yapılmasını kontrol etmekten,
Kendi sağlık kontrolünü periyodik olarak yaptırmaktan,
Kendi lisans ve sertifikasının periyodik teknik kontrollerinin yapılarak yenilenmesinin takibinden sorumludur.
ÜNİVERSİTE | BÖLÜMÜN ADI | KON. | YER. | PUAN TÜRÜ |
EN KÜÇÜK |
BAŞARI SIRASI* |
EN BÜYÜK |
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ (ANKARA) | Pilotaj (İngilizce) (Tam Burslu) | 7 | 7 | MF-4 | 477,41249 | 7.800 | 512,70597 |
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR) | Pilotaj | 16 | 16 | MF-4 | 473,34355 | 8.810 | 530,78863 |
ÖZYEĞİN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL) | Pilot Eğitimi (İngilizce) (Tam Burslu) | 6 | 6 | MF-4 | 468,73566 | 10.100 | 492,52930 |
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ (ANKARA) | Pilotaj (Tam Burslu) | 6 | 6 | MF-4 | 468,46113 | 10.100 | 493,07808 |
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL) | Pilotaj (Tam Burslu) | 3 | 3 | MF-4 | 464,12298 | 11.500 | 470,80165 |
GİRNE ÜNİVERSİTESİ (KKTC-GİRNE) | Pilotaj (İngilizce) (Tam Burslu) | 2 | 2 | MF-4 | 415,25795 | 31.300 | 431,46375 |
GİRNE AMERİKAN ÜNİVERSİTESİ (KKTC-GİRNE) | Pilotaj (İngilizce) (Tam Burslu) | 3 | 3 | MF-4 | 388,03243 | 45.400 | 438,54226 |
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ (ANKARA) | Pilotaj (İngilizce) (Ücretli) | 63 | 63 | MF-4 | 271,45344 | 145.000 | 455,93254 |
GİRNE AMERİKAN ÜNİVERSİTESİ (KKTC-GİRNE) | Pilotaj (İngilizce) (Ücretli) | 27 | 4 | MF-4 | 239,01124 | 198.000 | 368,88619 |
OKAN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL) | Pilotaj (Ücretli) | 27 | 2 | MF-4 | 223,97920 | 227.000 | 227,23004 |
ÖZYEĞİN ÜNİVERSİTESİ (İSTANBUL) | Pilot Eğitimi (İngilizce) (Ücretli) | 54 | 30 | MF-4 | 200,74361 | 237.000 | 443,65251 |
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ (ANKARA) | Pilotaj (Ücretli) | 54 | 44 | MF-4 | 202,06577 | 237.000 | 355,27101 |